30.7.2014

Rahtausta - Osa 3 "Ruuveja ja nauloja koko rahalla"

Tällä kertaa palataan taas rahtauksen ihmeelliseen maailmaan. Projektimme rahdeista olen tarinoinut jo pariinkin otteeseen aiemmin ja niistä riittää juttua vielä useampaankin tarinaan. En osaa sanoa, kuinka paljon rahtikustannukset ovat rakennusprojekteissa normaalisti, mutta meidän kohdallamme kustannukset tuntuvat olevan aika lailla kovat. Yksin hankintasopimuksen ja mahtikonsultti Kekin tekemien tilausten rahtikustannukset kohoavat noin 8 000 euroon. Eikä tuossa ole lainkaan maanajojen, kalusteiden, vesikalusteiden, portaiden, saunan, pinta-materiaalien (kattopaneeleita lukuun ottamatta), kodinkoneiden, sähkötarvikkeiden, väliovien, listojen, savuhormin, betonin, perustusharkkojen, kaikkien laastien yms., kaikkien IV- ja KVV-tarvikkeiden jne. rahtikustannuksia.

Kertauksen vuoksi lienee paikallaan maininta, että meillä materiaalien hankintasopimukseen sisältyi rahtikustannukset. En tiedä, kuinka yleistä tämä näissä Jarmo Kekin sopimuksissa todellisuudessa on, mutta Kekin itsensä mukaan meidän lisäksemme ainoastaan yhdellä asiakkaalla on ollut näin vuodesta 2007 lähtien. Tämän valossa onkin omituista, että miksi ihmeessä Jarmo Kekki halusi sisällyttää juuri meidän sopimukseemme rahdit mukaan. Me emme nimittäin sitä missään vaiheessa edes ehdottaneet, puhumattakaan siitä, että olisimme sitä vaatineet.

Hankintasopimus pitää sisällään talon materiaalit ns. tasoitevalmiiksi. Sopimukseen kuuluu tietysti myös ikkunat, ulko-ovet, kattotiilet, ulkovuoripaneelit, smyygit, ikkunoiden ja ovien pielilaudat, räystäiden ja katosten laudat jne. Nämä kaikki pitäisi siis tulla työmaalle hankintasopimuksen maksulla. Toisinpäin kääntäen tämä tietysti tarkoittaa sitä, että minun erikseen maksettavakseni kuuluvissa rahdeissa näitä tavaroita ei voi olla. Niitä ei siis voida rahdata minun maksettavakseni kuuluvissa rahdeissa ns. ”siivellä”.

Rahti kyllä kulkee.
Tämän kertaisen tarinan rahdissa on kuskattu tavaraa työmaalle ja työmaalta pois. Sinällään ei siis mitään ihmeellistä, viattomalta vaikuttava rahti. Näin ainakin päällepäin äkkiseltään näyttää. Mutta tarkemman selvittelyn perusteella tässä onkin sitten ihmeellistä vähän enemmänkin. Ja minullahan ei tietenkään ollut mitään tietoa koko rahdista ennen kuin sain rahtilaskun, eikä tietysti siitäkään, mitä rahdissa on loppujen lopuksi kuskattu. Enkä muuten edelleenkään tiedä, mitä kaikkea rahdissa on ollut.

Tämänkin rahdin on tilannut tietysti superkonsulttimme Kekki. Rahtilasku on lähtenyt juoksemaan Tampereen Puukeskukselta, josta on haettu sahatavaraa. Puukeskukselta rahti on jatkanut reilun kilometrin päähän Tampereen Rautiaan, josta on niin ikään haettu tavaraa kyytiin. Rautiasta matka on jatkunut työmaallemme, jossa kuorma on tietysti purettu. Työmaalta on otettu kyytiin osa Skanskan vuokraamosta vuokratuista telineistä ja maantiivistin. Lastauksen jälkeen matka on suuntautunut Skanskan varastolle, jonne vuokratut telineet ja maantiivistin on palautettu. Skanskan varastolta matka on jatkunut edelleen Tampereen Rautiaan. Tässäkään vaiheessa rahti ei vielä vaikuta sen kummoisemmalta. Ainoa, joka tässä vaiheessa pistää vähän silmään, on tuo paluu Tampereen Rautiaan. Mutta enpä tullut tuohon kiinnittäneeksi kummempaa huomioita siinä vaiheessa, kun rahtilasku tuli. Tarkempaan selvittelyyn ryhdyin tämänkin rahdin osalta vasta siinä vaiheessa, kun olin jo täysin varma siitä, ettei kaikki todellakaan ole mennyt ihan täysin taiteen sääntöjen mukaan.

Katsotaanpa ensin, mitä Puukeskukselta on noudettu. Tämäkään ei olisi selvinnyt, ellei tässä olisi tullut Riihimäen Rautialle taas pienen pieni laskutusvirhe. Puukeskukselta on haettu reilu 1 340 m sahatavaraa, josta ainakin noin 1 100 m kuuluu hankintasopimuksen materiaaleihin. Sahatavaran joukossa on ollut myös reilu parisataa metriä pohjamaalattua hienosahalautaa, jota en ole onnistunut sen enempää talostamme kuin pihaltammekaan vielä paikallistamaan. Yllättäen itse Kekkikään ei ole osannut kertoa, mihin tämä nimenomainen tavara on tarkoitettu. Ei, vaikka on ihan itse tilauksen tehnyt.

Sahatavara on noudettu Puukeskukselta, mutta sen laskutti Riihimäen Rautia, yhteensä 1 785,93 €. Laskuhan olisi kuulunut Kekille eikä minulle, mutta minä tulin kuitenkin epähuomiossa maksaneeksi laskun muiden laskujen joukossa. Laskusta on toki myöhemmin huomautettu rehtikonsultti Kekkiä, mutta hyvityksiä ei ole vielä näkynyt. Mistään kaupan virheestähän tässäkään ei todellisuudessa ole kysymys, koska Riihimäen Rautia on laskuttanut sahatavarasta täsmälleen saamiensa ohjeiden mukaan. Eihän kauppa sentään arvalla ratkaise, keneltä mikäkin tavara laskutetaan. Ei, kyllä kauppa tekee juuri niin kuin ohjeistetaan.

Tampereen Rautiasta noudetun tavaran selvittäminen olikin sitten astetta hankalampi juttu, eikä asia ole selvinnyt oikein vieläkään. Asioiden selvittäminen ei ole mitenkään yksinkertainen juttu, varsinkaan kun ne rahtien sisällön kertovat paperitkin ovat oudosti hävinneet – tai eivät muuten vain ole koskaan kulkeutuneet minulle. Sen minä sentään olen saanut selville, että mitä minun maksettavakseni kuuluvaa tavaraa sieltä on noudettu. Sitä en sitten tiedä, onko sieltä on noudettu jotakin muutakin. Mutta, mitäs sieltä tällä kertaa noudettiinkaan minun laskuuni? Sieltä noudettiin 5 laatikkoa rullanauloja (2400 kpl/ltk) ja kahdeksan laatikkoa kipsilevyruuveja. Näin sitä taas haettiin rautakaupasta ruuveja kuorma-autolla, mutta onneksi tällä kertaa oli mukana sentään naulojakin. Jotenkin alkaa vaikuttamaan siltä, että aivan kuin näissä rahdeissa olisi jonkinlainen kaava. Ja lasku näistä tuli tietenkin Riihimäen Rautialta.

Rautiasta rahti on siirtynyt työmaallemme Lempäälään, jossa rahti on purettu ja kyytiin on otettu osa rakennustelineistä ja maantiivistin. Nämä on sitten palautettu Skanskan vuokraamoon, josta rahti on jatkanut jälleen Tampereen Rautiaan.

Tämä onkin taas omituinen juttu. Miksi ihmeessä rahti on palannut minun kustannuksellani Rautiaan? Mitään sieltä ei ole meille enää noudettu, koska rahti ei ole palannut meidän työmaallemme. Eikä sinne minun tietojeni mukaan ole myöskään mitään palautettu. Miksi ihmeessä konsultti on ajattanut rahdin Rautiaan? Tähän olisi kiva saada selitys. Suoraselkäkonsultti ei luonnollisestikaan ”muista” syytä tähän. Mutta joku saatanan syyhän siihen on, koska konsultti on nimenomaan rahtitilausta tehdessään ohjeistanut ajamaan takaisin Rautiaan. Tosin Kekin antamien ohjeiden mukaan ensin olisi pitänyt ajaa Rautiaan ja vasta sitten Skanskan varastolle. Kuski on kuitenkin tehnyt oman päätöksensä ja ajanut ensin Skanskan varastolle ja vasta sitten Rautiaan. Se, ettei konsultti ”muista”, miksi Rautiaan on ajettu uudemman kerran, on helppo selitys, mutta tietenkin täyttä paskapuhetta. Kyllä konsultti muistaa.

Matkaa tälle rahdille kertyy kokonaisuudessaan vajaat 60 km ja ajoaika on kuorma-autollakin alle tunti. Kokonaisuudessaan seikkailu on laskun mukaan kestänyt 5,5 tuntia. Lastauksiin ja purkuihin olisi näin ollen kulunut noin 4,5 tuntia, eli liki tunti (n. 55 min) per pysähdyspaikka. Tai reippaasti yli tunti, jos jätetään viimeinen Rautian pysähdys laskuista. Jokin tässä rahdissa mättää pahasti. Varsinkin, kun seuraava vastaavanlainen ja matkaltaan aika tarkkaan samanpituinen rahti, jossa haettiin tavaraa parista eri paikasta ja palautettiin telineitä paluumatkalla, kesti laskun mukaan ainoastaan 2,5 tuntia. No, tämä nimenomainen rahti maksoi minulle 405,90 euroa.

Kaikkien tapahtumien valossa en jaksa uskoa, että tässäkään tapauksessa olisi kysymys minkäänlaisesta vahingosta. Tämä on ollut täysin tietoista ja harkittua. Konsultti on varmasti tiennyt sahatavaran tilausta tehdessään, että ne kuuluvat hankintasopimukseen. Samoin kuin sen, että niiden rahti kuuluu niin ikään hankintasopimukseen. Rautiasta noudettujen tavaroiden kohdalla lienee selvää, että minun laskuuni noudetuilla ruuveilla ja nauloilla rahtikustannus on saatu näennäisesti minulle kuuluvaksi.

Mutta, mutta. Se mikä tässä vielä ihmetyttää, on tuo paluu Tampereen Rautiaan. Jotakin sinne on viety tai sitten sieltä on noudettu jotakin jollekin toiselle työmaalle. Minua todellakin kiinnostaisi tietää, että mistä tässä on kysymys. Yritin tätäkin selvittää kuljetusliikkeestä, mutta heillä ei ollut asiasta mitään tietoa. Joka tapauksessa on selvää, ettei rahti tältäkään osin olisi kuulunut minun maksettavakseni. Ja kyllä minua ihmetyttää sekin, että mihin tuo mainitsemani reilu parisataa metriä lautatavaraa on kadonnut.

Olivatpa asiat ihan miten tahansa, niin aika mielenkiintoisia nämä ajojärjestelijäkonsultin rahtijärjestelyt ovat.

Sen verran vielä tarkennusta, että kysymys ei ainakaan tämän rahdin kohdalla ole suinkaan siitä, että rahtikustannuksia olisi jaettu minun ja Kekin välillä. Tämä ei ole mahdollista, koska kuljetusliikkeen edustajan mukaan:
”Jarmo Kekki eikä hänen firmansa ole koskaan ollut meille maksavana asiakkaana. Saadut kuljetustilaukset jotka hän on meille osoittanut, ovat aina olleet jonkun muun maksettavia.”
Jos joku sattui kiinnostumaan siitä, mikä kuljetusliike on kyseessä, niin tokihan minä senkin voin kertoa. Ei tarvitse kuin kysyä.

Tämä tarina oli tässä.


2 kommenttia:

  1. "Se mikä tässä vielä ihmetyttää, on tuo paluu Tampereen Rautiaan. Jotakin sinne on viety tai sitten sieltä on noudettu jotakin jollekin toiselle työmaalle. Minua todellakin kiinnostaisi tietää, että mistä tässä on kysymys..."

    Villi arvaukseni on, että jotakin sinne on viety, ja se "jotakin" on lainaksi saatu työkalu (esim. pumppukärryllä ruuvit kulkee kätevästi eikä selkä rasitu, ja se on päivän päätteeksi luvattu palauttaa takaisin - eikä varmasti näy millään kuitilla perästäpäin).

    Ja kyllä rautakauppoihin joskus voi viedä ylimääräiseksi jäänyttä tavaraakin takaisin (uskoisin että onnistuu vain hyville naama-tuttu-asiakkaille - mutta onnistuu kuitenkin). Kerran minulle jäi raksan pihaan Starkista avaamaton nippu 8mm harjaterästä. Ostohetkestä oli jo aikaa ainakin kuukausi, mutta sain silti viedä sen takaisin Starkkiin, sain joka metriltä täyden hyvityksen - ja muuta tavaraa tilalle. Kaiken vinkein tilanne tuli paikallisen K-raudan kanssa, jonka kauppiaan tunnen jo pidemmältä ajalta ennen rakentamisen aloittamista. Ostin IV-putkia, joista 160mm löytyi hyllytavarana ja 200 milliset K-kauppias joutui tilaamaan varta vasten Onniselta. Olin omalla muistilapullani sotkenut määrät sekaisin, ja tilasin vahingossa 24 kpl 200 millisiä ja 12 kpl 160 milllisiä, vaikka piti mennä toisinpäin, eli taas pihaan jäi 12 kpl 200mm putkia, jotka on sen verran harvoin tarvittua tavaraa, ettei K-rautakaan niitä hyllyssä pidä. Kysyin K-raudasta, että saanko tuoda ne takaisin ja ottaa 160 millisiä tilalle - ja se kävi! Eli nyt siellä K-raudassa on varmaan tälläkin hetkellä ne 200 milliset putket myyntihyllyssä jos ei joku ole ostanut niitä pois.

    Kerran yksi K-raudan kesäpoika nosti trukilla kyytiin valmiiksi kerätyt pikkutavarat - ja kuinka ollakaan mukaan tuli yksi ihan ylimääräinenkin laatikko, jossa luki toisen rakentajan nimi. Sen verran kurkkasin sisään ettei ne tavarat ainakaan minulle kuuluneet. Rehellisenä vein ne K-rautaan takaisin, ja he olivat niitä jo etsineetkin siellä, mutta eivät vielä soitelleet kellekään perään.

    Itse kuskaan suurimman osan tavarasta pakettiautolla ja/tai autotrailerilla, josta on laudoitettu pohja umpeen, ja jolla voi tuoda kerrallaan liki 2 tonnia tavaraa tontille. Eli itselleni ei rahtikuluja juurikaan tule. Betoniautot ja sepeliautot pois lukien kuorma-autoa ei ole meidän tontilla näkynyt varmaan viittäkään kertaa (kevytsoraharkot, kattotuolit, ovet + ikkunat, lämminvesivaraaja yms.) isot vehkeet on totta kai tuotu kuorma-autolla.

    Mutta kyllä näitä sekaannuksia (on tullut väärää tavaraa tai liian paljon tavaraa) itsestä tai jostain muusta johtuen on ollut useita kertoja. Onneksi meillä on K-rauta 5km päässä ja Starkki 10km päässä, joten ylimääräisessä ajossa ei paljon polttoainetta kulu, kun asioita on sitten järjestelty oikein päin taas takaisin.

    Normaalisti kuitenkaan mitään ylimääräistä ei jää pihaan, jos ei ole laskuvirhe tai jokin muu virhe. Eli itse kun kuljettelen tilpehöörit, niín otan ekalla kerralla max 99% siitä mikä on todellinen tarve. Ja sitten kun tarvitsen taas jotain muutakin, niin samalla reissulla ostan lisää yhden tai 2 kpl sitä mikä jäi puuttumaan, ja tällä strategialla pihaan jääviä ylijäämäkasoja ei normaalisti tule.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Villi arvauksesi on hyvä, mutta en usko, että kyse on tästä. Kekin tilauksen yhteydessä kuljetusliikkeelle antamissa ohjeissa ei nimittäin ole mitään mainintaa siitä, että Rautiasta pitäisi ottaa lainaksi mitään, esim. pumppukärryjä tms. Ja kuski tuskin osaisi niitä ilman erillistä mainintaa ottaa kyytiin. Mutta Kekki on nimenomaan tilauksen yhteydessä ohjeistanut palaamaan Rautiaan työmaalla käynnin jälkeen. Selitys on siis jokin muu.

      Meilläkin olisi varmastikin ollut mahdollista palauttaa ylimääräisiä tarvikkeita rautakauppaan tai tukkuihin. Mutta palautuksessa on pari pientä mutkaa matkassa.

      Ensinnäkin, Riihimäen Rautia on 101 km päässä meiltä. Niinä harvoina kertoina kun työmatkat tai muut matkat ovat suuntautuneet siihen suuntaan, niin kärryä ei todellakaan ole voinut raahata mukana. Ylimääräistä tavaraa on ollut sen verran paljon, ettei niitä juuri kärryllä ole järkeä kuskata. Yksin noiden 16 ylimääräisen lattiastyroksipaketin kuskaaminen kärryllä olisi vaatinut useamman reissun. Ainoa vaihtoehto olisi ollut tavaroiden palauttaminen rahdilla. Ja tämä taasen on aika järjetöntä. Konsultti tilaa pienissä erissä tavaraa ylimäärin, ja jopa täysin tarpeetonta tavaraa, työmaalle minun kustannuksellani ja sitten niitä kuskattaisiin minun kustannuksellani takaisin. Järkevää puuhaa.

      Toinen pieni mutka on se, että osa tavarasta on siirtelyiden ja ylipäätään olosuhteiden vuoksi mennyt siihen kuntoon, ettei se enää ole varsinaisesti kaupan hyllylle laitettavaa. Niitä ei voida näin ollen palauttaa, tai niistä ei ainakaan saa hyvitystä.

      Kolmas mutka on se, etten edes tiedä, mistä kaikki tavarat ovat loppujen lopuksi tulleet. Osa tavaroista on tullut Riihimäeltä, osa Tampereelta ja osa lähialueen eri tukuista. Kaikki on kuitenkin laskutettu Riihimäen Rautian kautta. Ota siitä sitten selvää, mistä mikäkin on tullut ja mihin mikäkin pitäisi palauttaa. Esimerkiksi IV- ja KVV-tarvikkeita on hankittu ainakin kolmesta eri tukusta, Riihimäen Rautiasta ja Tampereen Rautiasta, ja nämä pitäisi sitten palauttaa sinne, mistä ne on noudettu. Mutta kun yhdessäkään IV- ja KVV-tarvikkeessa ei ole merkintää, mistä ne ovat tulleet. Mihin hemmettiin minä ne sitten palauttaisin? Ilmeisesti pitäisi lähteä kiertelemään lastin kanssa kaikki em. paikat ja tarjota niitä jokaiseen paikkaan. Ehkä ne olisi saanut kaikki hukattua, mene ja tiedä.

      Mutta näistä konsultin hankintakuvioista kertonen tulevaisuudessa lisää tarinassa jos toisessakin. Joka tapauksessa homma menee minun näkemykseni mukaan siten, että kun konsultti sotkee asiat, niin konsultti sitten myös setvii ne.

      Tuo sinun tekniikkasi kuulostaa teidän kohdallanne järkevältä. Meidän kohdalla se ei kuitenkaan olisi oikein toiminut ja jo yksin sen vuoksi, että tarvikkeet ovat tulleet sen verran kaukaa. Tokihan tässä olisi lähempänäkin rautakauppoja, mutta kun konsultti ei ole näitä käyttänyt. Mitä taas tulee ylipäätään hankintoihin, niin meillä on ollut konsultti, jonka tehtävä on ollut hankkia tarvikkeet työmaalle. Ammattilaisen tulee pystyä hahmottamaan tilanne ja määrittämään tarpeet ennakkoon ja optimoimaan toimitukset niin, ettei tarvikkeita rahdata työmaalle tipoittain. Meidän konsulttimme ei tähän ole kyennyt. Yhtenä esimerkkinä voisin tässä yhteydessä mainita saunan SPU-levyt. Kekki on tilannut SPU-levyjä (1200x2400 mm) ensin 4 kpl ja kuukautta myöhemmin 5 kpl lisää. Ja nämä on tietenkin toimitettu eri rahdeilla. Tämä on sitä meidän ammattilaisemme ammattitaitoa.

      Meillä kuorma-autot ovat taas vierailleet vähän väliä. Kekin minun laskuuni tekemien hankintojen rahtaamiseen on tarvittu äkkiä laskettuna 16 eri rahtia. Ja nämä eivät pidä sisällään noita tarinan alussa mainitsemiani artikkeleita, eivätkä ne saisi pitää sisällään myöskään hankintasopimukseen kuuluvia tarvikkeita. Eikä tuossa ole mukana myöskään tehdasrahteja (lämpöpumppu, styroksit, paskasäiliö jne.). Raskas liikenne on ollut aika vilkasta.

      Poista