Meillä on ollut sopimus Kekin kanssa rakennussuunnittelusta, pääsuunnittelusta, rakennuskonsultoinnista ja vastaavan työnjohtajan tehtävästä. Kaikissa näissä sopimuksissa on, vastaavan työnjohtajan tehtävää lukuun ottamatta, sovittu kilometrikorvausten laskuttamisesta.
Konsulttihan saattaa joutua aika ajoin käyttämään omaa autoaan työtehtäviensä hoitamiseen. Tällöin konsultilla on mahdollisuus laskuttaa asiakkaalta kilometri- tai vastaavat korvaukset oman auton käytöstä aiheutuneista kustannuksista. Tämä tietysti sillä edellytyksellä, että korvausten laskuttamisesta on sovittu, kuten meidän sopimuksessamme on. Sopimusten mukaan myös matka-aika laskutetaan normaalisti työtehtävään kuuluvana aikana, eli matkoihinkin käytetystä ajasta maksetaan palkkio.
Konsultti piipahtamassa työmaalla omalla autolla. Mukana rakennusprojektin johtamisessa tuiki tarpeellinen venetraileri (ja perhe). |
Vastaavan työnjohtajan tehtävien hoitamisesta johtuvien matkojen kilometrikorvauksia ei ole voitu laskuttaa, kun siitä ei ole sovittu. Vastaavan työnjohtajan tehtäviin liittyvien matkojen kustannukset ovat siis jääneet verovähennysten varaan. Työmaakäyntejä on Kekin oman kertoman mukaan ollut ehkä 2–3 per viikko, eli keskimäärin siis 2,5 kertaa viikossa. Näistä olisi Kertynyt 80 km ajoa joka viikko ja yhteensä noin 2 800 km tammi-elokuun välisenä aikana. Kilometrikorvauksina kokonaisajomäärä tarkoittaisi noin 1.600,00 euroa (200,00 €/kk).
Vastaavan työnjohtajan ja konsultin ajot viikoittain. |
Pohditaanpa seuraavaksi sitä, mitä nämä Kekin laskuttamat kilometrikorvaukset ovat. Kysymys ei ole palkansaajan kilometrikorvauksesta, vaan konsultin asiakkaaltaan laskuttamasta kilometrikorvauksesta. Tämä on siis hieman eri asia, kuin esimerkiksi juuri palkansaajalle maksettu kilometrikorvaus. Tämä jo yksin sen vuoksi, että asiakkaalta laskutettavaan korvaukseen lisätään arvonlisävero ja saatu korvaus on veronalaista tuloa siinä missä mikä tahansa muukin tulo. Tässä tapauksessa kilometrikorvaus ei siis missään nimessä ole verovapaata tuloa.
Siitä huolimatta, että asiakkaalta laskutettu kilometrikorvaus on kirjanpidollisesti ja verotuksellisesti liiketoiminnan tuloa, se on kuitenkin nimenomaan korvaus aiheutuneesta kulusta, eikä millään muotoa palkkio. Kilometrikorvaus on myös Kekin tapauksessa korvaus oman auton käyttämisestä aiheutuneista käyttö- ja ylläpitokustannuksista. Siis korvaus oman auton käyttämisestä työtehtävien hoitamiseen niissä tilanteissa, kun se on välttämätöntä tai tarkoituksenmukaista. Korvauksen osalta tulee myös ymmärtää se, että sitä ei makseta siitä, että konsultti on ajanut autolla, vaan korvausta maksetaan siitä, että konsultin autolla on ajettu. Näin ollen se on siis täysin yksiselitteisesti kulukorvaus. Tästä taas seuraa se, että jos kulua ei aiheudu, niin silloin ei voi laskuttaa korvaustakaan.
Asiaa voidaan toki pähkäillä myös toisesta suunnasta. Jos kulua ei aiheudu, syntyy säästöä. Eli, jos konsultin ei tarvitse ajaa omalla autollaan työtehtävien vuoksi, säästää konsultti tällöin auton käytöstä aiheutuvat kustannukset.
Omalla vaatimattomalla aivokapasiteetillani vetelen hätäisen johtopäätöksen, että kaikesta edellisestä seuraisi se, etteivät aiheutumatta jääneiden kulujen vuoksi laskuttamatta jääneet korvaukset ole jotakin, josta voidaan hakea korvausta taloudellisista menetyksistä. Jos ei ole kuluja, niin ei tule korvauksiakaan, eikä tästä voi syntyä taloudellisia menetyksiäkään. Minun näkemykseni mukaan tämä on loppujen lopuksi hyvinkin yksinkertainen asia, enkä ymmärrä, mitä epäselvää tässä voisi olla. Mutta joudun taas toteamaan, kuten niin usein aiemminkin, etteivät kaikki tietenkään ole tästäkään asiasta samaa mieltä kanssani.
Ei jumalauta... |
Minä en vain pysty käsittämään, miten jonkun päässä voi kehittyä ajatussyherö, että asiakas olisi velvollinen korvaamaan konsultille liiketoiminnan kuluja, joita ei ole? Miten joku voi saada päähänsä, että asiakkaan pitäisi maksaa korvauksia siitä, ettei konsultti ole joutunut käyttämään omaan autoaan työtehtävien hoitamiseen? Miten joku voi sekoilla niin, että väittää kärsineensä taloudellisia menetyksiä saamatta jääneistä kulukorvauksista, jos niitä korvausten edellyttämiä kuluja ei koskaan ole syntynyt? Tämä ei mene minulle jakeluun – ei sitten jumalauta niin millään. Mutta ilmeisesti minä olen vain liian yksinkertainen ja tyhmä kuin saapas, enkä ymmärrä näistä huippukonsulttien äärimmilleen viritetyistä ansaintamalleista tuon taivaallista. Kyllä nyt hävettää.
Korvausta siitä, että meidän projektimme ei ole aiheuttanut Kekille lisää kuluja... Voi Jeesus.
1980-luvulla Tarmo Koiviston Mämmilä -sarjakuvassa Toivo Rönkä vaati kovia korvauksia, kun maantietä suunniteltiin rakennettavaksi hänen maittensa kautta. Ja koska vaadittu korvaussumma oli niin suuri, uuden tien linjausta muutettiin siten, ettei sitä rakennettukaan Toivo Rönkän maitten kautta. Joten Toivo Rönkä haki korvausta menetetyistä korvauksista :-)
VastaaPoistaTuli vaan tämä sarjakuva tuosta yllä olevasta mieleen...
Pahus kun en muista tuota mainitsemaasi tarinanpätkää. Itse Mämmilä-sarjakuvan muistan kyllä hyvin ja seurasin sitä itsekin kultaisella 80-luvulla. Jos en aivan väärässä ole, niin sitä julkaistiin ainakin Hesarin kuukausiliitteessä. Yritin tonkia verkon syövereistä tuota tarinanpätkää, mutta huonolla menestyksellä. Yhdestä viestiketjusta löysin kuitenkin Toivon tokaisun, kun selvisi, ettei tietä Toivon maiden läpi tulekaan:
Poista"Mää tulen vaatiin täyren korvauksen menetetyistä korvauksista!!!"
Mutta juu, Toivon touhussa ja logiikassa vaikuttaisi kieltämättä olevan samoja piirteitä.
Unohtui eilen kysyä, että miten Toivon korvausvaateille kävi? Saiko Toivo miljoonansa?
PoistaItselläni on myös hieman hatarat muistikuvat Toivo Rönkän tarinanpätkästä, mutta muistan lukeneeni sen joskus kirjaston kirjojen kovakantisesta versiosta. Se saattoi olla "Kasvukipuja" vuodelta 1986 tai "Rakennemuutos rassaa" vuodelta 1988.
VastaaPoistaItse muistan tämän tarinan pätkän niin, että ensin Toivo Rönkä käveli pankin tiskille tarkastamaan paljonko on hänen tilinsä saldo, ja kun ei pankkineiti löytänyt mitään isompaa summaa tilitapahtumien joukosta, niin Toivo Rönkä tokaisi jotain tyyliin että "paas ny hakkein joku ittees viksumpi kattomaan ne tilitiedot, siellä pitäisi olla 6-numeroisia summia..." No ei ollut. Seuraavaksi Toivo Rönkä käveli tietyömaan päällikön juttusille karhuamaan saataviaan, että "missä ne hänen korvaukset viipyy", ja kompasteli kivisessä rinteessä. Työmaapäällikkö vastasi takaisin, että ei niitä makseta - kun tie linjattiinkin kulkemaan toista reittiä. Johon sitten Toivo Rönkä kiroili takaisin, että "samperi, sitten hän vaatii korvauksia menetetyistä korvauksista..." Työmaapäällikölle jäi ihmettelevä ilme.
Eli ei saanut Toivo Rönkä mitään.
Tavallaan se vanha suomalainen sananlaskukin jo toteaa, että millainen loppu ahneella on...
Niin ja tuossa tarinan pätkässä kun Toivo Rönkä kiipeilee työmaapäällikön juttusille, niin siinä näkyy taustakuvituksena sellaisia moottoritien halkomia harjumaisemia - ihan samanlaisia mitä näkee jossain vaiheessa, kun lähtee ajamaan Tampereen moottoritietä Helsingin suuntaan. "Se on ny sitä kehitystä", sanottiin myös jossain vaiheessa siinä samassa Mämmilä -sarjakuvassa, muistaakseni jossain saunailta kohtauksessa.
VastaaPoistaVähän epäilinkin, ettei Toivon rahastus olisi onnistunut. Saas nähdä, onko Kekin yritys yhtään sen onnistuneempi.
PoistaMämmilän maisemista vielä sen verran, että Mämmilän ”esikuvana” on tainnut olla Oriveden kunta Tampereen kupeessa, joten ei ihme, jos maisemat näyttävät hämäläisiltä. Tuon Moottoritie-maiseman muistan itsekin hämärästi. Olisikohan ilmestynyt niihin aikoihin, kun tien Hämeenlinnan ja Tampereen välinen osuus on ollut rakenteilla, tai kun linjauksesta vielä tapeltiin. Mutta tämä sijoittaisi tarinan enemmän 90-luvun puolelle.