22.12.2013

Rahtausta - Osa 2 "Helvetin kallista kyytiä"

Joulu on jo ihan ovella ja Korvatunturilla on viime hetken valmistelut täydessä käynnissä, myös logistiikan osalta. Logistiikan osalta Joulupukilla on taatusti alan terävin kärki käytössään ja homma toimii kadehdittavalla tavalla. Joulupukin logistiikkahan on kiistatta yksi maailman parhaista ja tehokkaimmista, ellei peräti paras ja tehokkain. Näin onkin varmaan ihan sopivaa kertoa tämän kertaisessa tarinassa jälleen hieman logistiikan hoidosta. Joskin täysin päinvastaisesta kuin tuo Joulupukin ammattimainen ja tehokas. Tässäkään esimerkissä summat eivät ole meidän kokonaisbudjettiamme ajatellen suuria, mutta summat eivät minun mielestäni olekaan se varsinainen pointti. Pointti on ihan jossakin muualla ja tässä täytyy muistaa se, että sen minkä minä "virheiden" vuoksi menetän, sen joku toinen voittaa – ansiottomasti.

Edellisessä rahtitarinassa kerroin jo, että hankintasopimuksen sisältävien materiaalien rahtikustannukset olen maksanut hankintasopimuksen maksujen yhteydessä, eikä niiden materiaalien rahteja voida enää erikseen laskuttaa minulta missään tapauksessa. Mainitsin myös, ettei niitä voida rahdata muiden materiaalien siivellä siten, että rahtikustannukset tulisivat kokonaisuudessaan minun maksettavikseni. Tämä on jo varmasti tullut kaikille selväksi, eikä se taatusti ole ollut epäselvää Jarmo Kekillekään.

Katsotaanpa taas yhtä rahtia heinäkuulta 2011. Kyseisellä rahdilla on noudettu Rautia Riihimäestä rakennustarvikkeita ja rahtilasku on ollut 214,02 €. Tuossa on siis käytetty kolme tuntia (3 x 71,34 €) rakennustarvikkeiden noutamiseen työmaallemme. Tässähän ei nyt sinänsä ole mitään ihmeellistä – tavaroiden kuljettaminen maksaa ja ottaa aikansa. Mutta jonkinlaista kohtuutta kustannuksissa voisi kuitenkin odottaa ja olettaa olevan. Tällä tarkoitan siis sitä, että rahdattavien tarvikkeiden määrässä pitäisi olla jokin tolkku ja muutenkin olisi suotavaa käyttää edes vähän järkeä. Tavaroiden hankkimisesta ja rahtijärjestelyistähän on vastannut alansa terävin ammattilainen, joten katson, että minulla on oikeus odottaa edes jonkinlaista tolkkua näissä.

Mielenkiintoiseksi tämä nimenomainen rahti muodostuu siinä vaiheessa, kun tarkastelemme rahdin sisältöä. Rahti on laskutettu minulta ja näin ollen rahtilasku voi muodostua vain ja ainoastaan hankintasopimuksen ulkopuolisten tarvikkeiden ja materiaalien rahtikustannuksista.

Mitä kaikkia materiaaleja rahdissa on sitten ollut? No, minä en itse asiassa tiedä. Sen kuitenkin tiedän, mitä minun kustannuksellani rahditettavia, eli hankintasopimuksen ulkopuolisia tarvikkeita ja materiaaleja siinä on ollut. Asian selvittäminen ei ollut lainkaan helppoa, koska jostakin syystä kaikkien minua erityisesti kiinnostavien rahtien rahtilähetteet / keräilymääräykset / kuormakirjat ovat omituisesti kadonneet työmaalta. Siis ne asiakirjat, joista selviäisi mitä rahdeissa on ollut mukana.

Jouduinkin siis turvautumaan asiassa Rautia Riihimäen asiakaspalvelun apuun ja sain kuin sainkin asiaan hieman selvyyttä. Tiedustelin tuolloin kahden eri epäselvän rahdin sisällöistä ja Rautia Riihimäen asiakaspalvelun mukaan:
”Liitteissä ne toimitukset, jotka löysin. Molemmat ovat Kekin itse järjestämiä kuljetuksia ja niissä on ollut eri työmaille tavaraa. Mukana on voinut olla muutakin sinun työmaalle tullutta tavaraa, joka on laskutettu eri aikaan.”
Rautian asiakaspalvelun on siinä aivan oikeassa, että tässä minua erityisesti kiinnostavassa rahdissa on voinut olla muitakin työmaallemme toimitettuja tarvikkeita ja materiaaleja, kuin mitä liitteeseen on merkitty. Siinä ei kuitenkaan muiden dokumenttien perusteella ole ollut mukana sellaisia tarvikkeita ja materiaaleja, joiden rahtikustannukset kuuluisivat minun maksettavakseni. Siis niiden tarvikkeiden ja materiaalien lisäksi, mitä liitteeseen on merkitty.

Kuva 1. Rautiasta saatu liite.
Niin, nyt teitä varmaankin kiinnostaa, että mitä tarvikkeita ja materiaaleja meille on rahdattu reilun kahdensadan euron hintaan. No, katsokaapa oheista kuvaa. Siinä on kaikki rahdissa olleet sellaiset tarvikkeet ja materiaalit, joiden rahtikustannukset kuuluvat minun maksettavakseni. Eikä muistakaan laskuista, kuiteista, lähetteistä tai vastaavista löydy mitään sellaisia tarvikkeita tai materiaaleja, joita tuossa rahdissa olisi voinut olla ja joiden rahtikustannukset olisivat kuuluneet minun maksettavakseni. Ja tuossa liitteessä ei siis todellakaan ole muuta kuin nuo kolme 1000 ruuvin pakettia kipsilevyruuveja, joiden arvo on yhteensä hulppeat 29,16 €.

Tämän perusteella näyttää nyt ikävästi siltä, että olen maksanut 29,16 € arvoisten tarvikkeiden rahdista 214,02 €. Toisin sanoen rahtikulut ovat olleet noin 634 % suuremmat kuin rahdattujen tarvikkeiden arvo. Ajetaan kuorma-autolla Riihimäeltä ruuveja Lempäälään – asiakkaan kustannuksella. Ei tässä kyllä saatana vieköön ole järjen hiventäkään. Mutta ilmeisesti aiemmin toimitetut 8000 kipsilevyruuvia ovat päässeet loppumaan ja työmaalla on ollut huutava pula kipsilevyruuveista. Mutta olisihan nuo ruuvit voinut hakea vaikka paikallisesta rautakaupastakin ja ne olisi saatu sieltä jopa nopeammin.

Ihmettelen kyllä sitäkin, miksi näitä ei voitu tilata jo aiemmin ja laittaa niitä tulemaan viikkoa ennen noudetussa toimituksessa – siihenkin kyytiin kun olisi sopinut paremmin kuin hyvin. Tai vaikka siihen viikko tämän jälkeen tulleeseen toimitukseen, olisihan siihenkin sopinut oikein hyvin, eikä niillä ruuveilla nyt niin kova kiire ollut. Mutta jotakin tähänkin rahtiin ilmeisesti vaan piti saada mukaan. Joka tapauksessa voisin suositella, että rahtijärjestelijä Kekki ottaisi yhteyttä Korvatunturin logistiikasta vastaavaan – jos sieltä vaikka saisi muutamia vinkkejä logistiikan järjestämiseen jatkossa. Mutta vasta Joulun jälkeen, nyt siellä lienee sen verran kova kiire, ettei vinkkejä välttämättä ehditä jakaa.

Mitä tästä nyt pitäisi sitten ajatella? Selvää on, että rahdissa on ollut mukana jotakin muutakin kuin nuo kipsilevyruuvit. Eihän yksikään rahtari olisi kolmea ruuvilaatikkoa lähtenyt rahtaamaan 100 kilometrin matkaa Riihimäeltä Lempäälään, ei ainakaan tarkistamatta asiaa ja saamatta yksiselitteisiä ohjeita asiakkaalta. Selvää on myös se, että rahti on Jarmo Kekin järjestämä ja Jarmo Kekki on myös antanut kuljetusliikkeelle laskutusohjeet. Jarmo Kekille ei myöskään ole ollut epäselvää, mitkä tarvikkeet ja materiaalit rahdataan minun kustannuksellani ja mitkä hänen kustannuksellaan. Selväähän on tietysti myös se, ettei rakennuskonsultilla ole minkäänlaista kykyä organisoida ja optimoida rahteja – ainakaan asiakkaan edun mukaisesti.

Tähän rahtiin liittyy myös muita epämääräisiä piirteitä. Rahdista ei esimerkiksi ole ilmoitettu minulle lainkaan etukäteen, kuten ei käytännössä mistään muistakaan rahdeista. Minulla ei siis ole ollut mitään tietoa siitä, että tällainen rahti on työmaallemme tulossa. Puhumattakaan siitä, että olisin ollut tietoinen siitä, mitä rahdin pitäisi pitää sisällään. Minulle ei myöskään ole missään vaiheessa ilmoitettu, että tällainen rahti on työmaallemme ylipäätään tullut. Asia on selvinnyt minulle vasta siinä vaiheessa, kun olen saanut laskun kuljetusliikkeeltä. Enkä usko, että tässäkään olisi kysymys siitä, ettei rahdeista ole muistettu ilmoittaa.

Kuten jo aiemmin mainitsin, niin yllättäen myös rahdin lähetteet, keräyslistat tai vastaavat dokumentit, joista rahdin sisältö selviäisi, ovat omituisesti kateissa. Siitä, kuka rahdin on vastaanottanut ja kuitannut vastaanotetuksi, ei minulla ole tietoa. Mutta minä se en ainakaan ole.

Kaiken kaikkiaan näistä rahdeista ja niihin liittyvistä epämääräisyyksistä on piirtynyt itselleni varsin ikävä kuva, eikä asiaa tietenkään selvennä lainkaan sekään, ettei tilauksista vastannut suostu selvittämään näitä rahtisotkuja. Loppujen lopuksi tämän rahdin osalta vaikuttaa siltä, että kaikki ei todellakaan ole kunnossa ja tätä vaikutelmaa vahvistaa osaltaan tiettyjen tahojen haluttomuus selvittää asiaa. Mutta kyllä tämänkin rahdin epäselvyydet aikanaan selviävät. Asioiden selvityshaluttomuuteenkin palaan varmasti jossakin myöhemmässä vaiheessa.

Lähes kaikki rahtiepäselvyydet selviäisivät tietenkin myös sillä, että Rautia Riihimäki toimittaisi minulle kaikkien heiltä tai heidän kauttaan tilattujen toimitusten lähetteet, keräyslistat, kuormakirjat tai vastaavat, joista rahtien/toimitusten sisältö ja toimitusajankohta selviäisi. Tämä ei kuitenkaan onnistu, koska Rautia Riihimäen kauppiaan mukaan heillä ei niitä enää ole. Kauppiaan mukaan:
"Säilytämme vain kirjanpitolain vaatimat dokumentit, jotka ovat käytännössä laskukopiot. Muut asiakirjat tuohoamme kuukausittain."
Ok, eihän tässä mitään. Lähetteet, keräyslistat tai mitä ne sitten ovatkaan, on tuhottu, eikä niitä enää ole siis saatavilla. Köyhän kirjanpitäjän pojasta tämä käytäntö vaikuttaa kuitenkin hieman omituiselta, enkä aivan täysin yhdy kauppiaan näkemykseen kirjanpitolain vaatimuksista. Puhumattakaan siitä, että tuo avaa aika ison oven vähänkään v-mäisimmille kuluttaja-asiakkaille reklamoida toimituksista.

Saatankin siis seuraavassa tarinassa pohtia asiaa hieman tarkemmin esimerkiksi kirjanpitolain ja kuluttajansuojalain näkökulmista. Ehkäpä mietin hieman sitäkin, mitä mielenkiintoista asiaan liittyvää informaatiota Rautia Riihimäen tietojärjestelmistä saattaisi löytyä, tietojärjestelmät kun eivät ole aivan täysin vieras aihepiiri minulle.

Mutta nyt vaikenen ja toivotan kaikille hyvää ja rauhallista joulua.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti